Saturday, May 17, 2014

Povestiri subacvatice 2. Gradinile mele

Cum ma scufund de sute de ori in acelasi loc in housereef-ul din fata centrului nostru, am ajuns sa-l cunosc mai bine decat gradina de legume de-acasa: uite-aici o varza, acolo un morcov, aici niste patrunjel, acolo conopida... aici Sinularia, Clavularia Hamra, acolo Xenia Umbellata, Subergorgia Hicksoni si altele, altele, pline de viata si culoare. In gradina de legume am un pitic si-o ciupercuta, in gradina acvatica avem un schelet de fier pentru reciful artificial si jetty-ul. Si printe ele, pe platoul de nisip si pe peretele adancului, se intinde el, Tubipora Musica, coralul orga sau coralul margareta. Clasificat in categoria coralului moale, in familia Tubiporidelor, Tubipora Musica prezinta un schelet dur de calciu carbonat. Scheletul calcaros e rosu ca sangele in lumina farului meu, constituit din tubi calcarosi paraleli asemanatori tuburilor unei orgi muzicale, legati intre ei la intervale regulate de platforme transversale. Totul formeaza o colonie hemisferica ajungand la un diametre de 80 cm. Sunt bucuroasa sa fi descoperit macar unul din renumitii corali rosii. Am sa-i vorbesc despre el prietenului meu speolog Lucian Busu. Scheletul tubular e greu de vazut, cu atat mai greu rosul sangeriu al calcarului. Fiecare tub se termina cu un polip. In faza incipienta, polipii au un aspect verde, gri, ajunsi la maturitate ei se deschid intr-o floare unica cu brate octagonale. E ceea ce vad, o splendida copertina de mici margarete, coralul margareta. Traieste modest acest coral, in pace printre alte specii, e tolerat si tolereaza pe toata lumea. Am citit ca ajunge la maturitate pe la 10 ani si intreaga colonie intra in declin pe la 30 de ani. Cercetatorul Sorokin ne spune ca in circuitul metabolic al Tubiporei Musica, setea de carbon e produsa 130% prin fotosinteza. Se hraneste deasemenea 40% cu zooplancton, 38% cu bacterioplancton si 13% cu saruri dizolvate din materia organica. Inamicii lui sunt culegatorii de coral, turismul uman, schimbarea majora a temperaturii, furtunile si bolile. Cat de frumoasa trebuie sa fie muzica de orga a acestui coral. Cat de mult mi-as dori ca urechile mele surde acvatic sa-i auda acordurile dulci.


LIGIA ARDELEAN



N






No comments:

Post a Comment